Xbox In The Classroom

Xbox360 png_540
Elever ved Tislegård Ungdomskole i Kongsberg vant Koducup 2013. Skolen fikk blant annet en Xbox med Kinect i gave fra Microsoft og sammen med denne gaven fikk lærere og elever ved skolen en dag med WOWfabrikken. 

Jeg tok for meg fire ulike prosjekter jeg har gjort med Xbox i skolen: 
- Lande på Mars
- Dans som hemmelighet
- Bandsamspill
- Tekstanalyse og karaoke

Målet for lærere er læringsmål og fagplaner. Dette er som å lage boller. Læreren baker dem så god de kan. Men skal vi legge inn rosiner eller sjokoladebiter i bollen? Øke matmotivasjonen? Ved å ta Xbox inn i undervisningen blir dette som rosinene eller sjokoladebitene. Du pimper opp læringen med ekstra motivasjon, mestring og sosialisering.

WOWfabrikken har alltid jobbet for å finne de gode oppskriftene. Så er det opp til læreren å bli trygg i bruk av IKT. Våre kurs engasjerer og motiverer. Dette merker også eleven.

Tre timer med lærere og deretter tre timer med elever ble en fin blanding for Xbox In the Classroom på Tislegård. Her ser du hvordan elevene landet på månen og danset med Usher:  

 



Elevoppdrag
På slutten av dagen spurte jeg elevene om de likte å bruke Xbox på skolen. Det gjorde de. "Da har dere en utfordring"; sa jeg. Lærerne deres trenger tips for å ta dette i bruk. "Dersom dere tipser lærere om spill og argumenterer for hvordan disse kan passe inn i ulike fag så vil de lytte til dere og vurdere det". På denne måten kan elever påvirke egen undervisning. 

Hvem tar utfordringen først? Elever eller lærere? 
 
 
Luftig læring

Drone bilder_540

Teknologi fasinerer og engasjerer, men fasinasjon er ikke nødvendigvis læring. Dersom du skal skape læring må fasinasjonen brukes som virkemiddel. Satt i god kontekst med erfart kunnskap kan forståelse og sammenheng generere viktig kompetanse. 

Som en del av mitt kurs i dokumentasjon for lærere har jeg også tatt med meg fasinasjon. Dersom dette fasinerer deg, kan jeg kanskje lære deg mer om dokumentasjon i skolen?  




 

 

 
NKUL 2013

nkul-head-2 540

Da er NKUL 2013 igang og foredragene kommer på rekke og rad. Internasjonale foredragsholdere, forskare og utviklere møter nasjonale ressurser, lærere og byråkrater. 

Jeg skal holde foredrag på onsdag. Da er det prosjektet Hemmeligheter! som skal deles med forsamlingen. Tematikken blir Omvendt Kompetanse,  gamification og Omvendt Kompetanse. Dere kan lese om prosjektet på denne linken.  

Metodikk for lærerkolleget
TeachMeet er et spennende fenomen som ble gjennomført for første gang på årets NKUL. Du velger et pedagogisk tema og får 2 eller 7 minutter til å dele dette fra scenen. Salen får topp pedagogisk underholdning i to timer. Plutselig blir læreren rockestjerne og låtene het organisering, formidling, læring, mestring osv.  

Det er allerede planer om å etablere dette åpent i Oslo.  


 

 
Print et instrument

Jeg lar meg fasinere over hvordan vår hverdag endres av ny teknologi. En gang iblant kommer det noe som endre hvordan du må se på verden. Du må flytte gammelt tankegods til side fordi noe nytt MÅ HA DENNE PLASSEN.

I dag hadde jeg nemlig et hyggelig møte, og over bordet ble det fortalt om en trombone som ble brukt på konsert. Trombonen kostet $154 og låt helt ok, men var lagd av plastikk. Jeg har jo sett plastikkinstrumenter før, men fant ut at jeg ville google dette litt når jeg kom hjem. Da ble jeg oppdatert på 3Dprintere.

3Dprinter er en kopimaskin som skriver ut TING. Den reprodusere fysiske former og "printer" en kopi i plast. Hva skjer da om du tar model av ev Stradivarius og trykker print? Jo- du får en plastikk kopi som låter slik:



Her kan du se en film som forklarer hvordan man lager en 3D utskrift av en fløyte. 



Dette reiser en rekke spennende tanker for bruk i skolen, men også filosofiske utfordringer - man kan nemlig "printe" et våpen.

Her er en film fra 3D printermessen i London oktober 2012. Her kan du høre hvordan ulike bransjer tenker om bruk av slik teknologi - bl.a. en gitar som er "printet" ut! 


 




  

 

 
Chrome musiseres

blog chrome_540
 

Nettleseren til Google - Chrome - har en innebygd app butikk. I denne finner du en mengde gode verktøy som kan efektivisere jobben din. Her finner du alt fra tekstbehandling, redigering av bilder, akkordanalyse til full musikk produksjon. 
 

Jeg har lagt dette inn som en del av mitt kurs om smartere undervisning med nett og skyløsninger.

Her kan dere se presentasjonen av et av programmene.


 


 

 
<< Start < Forrige 1 2 3 4 Neste > Siste >>

Side 2 av 4